УРОК 7 клас. Утворення Галицько-Волинської держави за Романа Мстиславича

(Історія України. 7 клас)

Тема. Утворення Галицько-Волинської держави за Романа Мстиславича

Мета: формувати в учнів знання про процес утворення та зміцнення Галицько-Волинської держави за часів Романа Мстиславича, розкрити основні напрямки діяльності князя та показати як його сини боролмся за відродження Галицько – Волинської держави; розвивати в учнів уміння аналізувати історичні факти, працювати з картою та документами, визначати місце особистості в історичному процесі; виховувати в учнів національно-патріотичні почуття і повагу до діячів минулого нашої країни.

Обладнання:  підручник, настінна карта «Утворення Галицько – Волинської держави», атлас та контурна карта «Історія України. 7 клас», наочність (малюнки), роздатковий матеріал (текст історичного джерела) .

Поняття: «бояри», «опозиція», «самодержавство», «громадянська війна».

Основні дати: 1199 р.- утворення Галицько-Волинської держави;

1203 р.- приєднання Київського князівства;

1205 р.- смерть Романа Мстиславича.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Епіграф уроку.  «Був він державцем всієї Руської землі»…                                                         Галицько-Волинський літопис

 

                                                         ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент.

ІІ. Актуалазація опорних знань.

  Запитання та завдання.

1)   Що таке феодальна роздробленість?

2)  Якими були причини феодальної роздробленості Київської Русі?

3)   Назвіть і покажіть на карті «Політична роздробленість Київської Русі» князівства, які утворилися після розпаду Київської Русі.

4)    Назвіть спільні та відмінні риси в становищі князівств.

5)    Історик М. Котляр наголошував, що давньоруська держава в середині XII ст. не розпалася, а змінила лише форму державного устрою: централізовану монархію заступила федеративна монархія. Чи згодні ви з цією думкою? Свою відповідь обґрунтуйте.

6)  Зробіть припущення: якби руські князівства знову об’єдналися в єдину централізовану державу, то яке князівство і яке місто стали б центром нової держави? Чому?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Слово вчителя.

Наприкінці XII ст. центр українського державотворення переноситься на західноукраїнські землі. Чому саме Галицьке та Волинське князівства, а не Київське чи Чернігово-Сіверське, стали новим центром української держави? Як відбулося становлення Галицько-Волинської держави, котру називають спадкоємицею Київської Русі? Яку роль у цьому процесі відіграв волинський князь Роман Мстиславич? На ці запитання ми будемо шукати відповідь на сьогоднішньому уроці.

  1. Вивчення нового матеріалу.
  2. Передумови утворення Галицько-Волинської держави.

Розповідь учителя.

Становище князівств у період політичної роздробленості Київської Русі було неоднаковим. Це можна показати за допомогою схеми.

Князівства

 

  1. Київське, Чернігово-Сіверське та   Галицьке та   Волинське

Переяславське

 

  1. Були ослабленими: через нескін­ченні князівські міжусобиці; певну зміну світових торговельних шляхів; активізацію нападів кочовиків; відтік населення з пів­денних районів
  2. Продовжували зміцнюватися, оскіль­ки були важкодоступними для ко­човиків; розташовані на перехресті торговельних шляхів; віддалені від Києва (слабка влада київського кня­зя). Мали родовища солі

Стає зрозумілим, чому саме західноукраїнські князівства стали новим центром об’єднавчих процесів на руських землях. Початок цьому поклало утворення Галицько-Волинської держави, тобто об’єднання Галицького та Волинського князівств.
Історична формула.

Галицька земля + Волинська земля = Галицько-Волинська держава

1199

Робота з картою.

Позначте на контурній карті кордони Галицько-Волинської держави після об’єднання Галицького та Волинського князівств.

  1. Діяльність князя Романа Мстиславича.

Робота з портретом.

Розгляньте портрет князя Романа і спробуйте дати йому характеристику.

 

Робота з історичними джерелами.

Учні опрацьовують історичні джерела, після чого вони виконують завдання до них.

«Галицько-Волинський літопис» про Романа Мстиславича

…Одолів усі поганські народи, мудрістю ума додержуючи заповідей Божих. Він бо кинувся на поганих, як той лев, сердитий же був, як та рись, і губив їх як той крокодил, і переходив землі їх, як той орел, а хоробрий був, як той тур, бо він ревно наслідував предка свого Мономаха…

Історик В. Татищев про Романа Мстиславича

…На зріст був хоча не дуже великий, але широкий і понад міру сильний: із лиця гарний, очі чорні, ніс великий із горбок, волосся чорне і коротке; вельми ярий був у гніві, запинався, коли сердився; багато веселився з вельможами, але п’яним ніколи не був. Воїн був хоробрий і вмілий на військові вправи… Усе життя своє у війнах провадив, багато перемог здобув… Коли йшов на поляків, то сказав: «Або поляків подолаю і підкорю, або сам не вернуся!» І збулося останнє.

Із «Великопольської хроніки»

…Роман, як увійшов у роль жорстокого тирана, захопив найвидатніших галицьких достойників… Кого вбиває, кого живим закопує в землю, з інших здирає шкуру, розриває на шматки, багатьох простромлює стрілами… А тих, кого він не може одразу схопити, тому що вони, нажахані, повтікали в інші краї, використовуючи дарунки, лестощі, усілякі хитрощі, кличе назад, обдаровує їх шаною і підносить. А потім наказує стратити їх із найжахливішими катуваннями… І завдяки нещастям інших він сягнув добробуту і за короткий час став могутнім настільки, що панував усесильно майже над усіма руськими князями, провінціями.

 

Ю. Шкрумеляк про Романа Мстиславича

Ти у Галичі високім                        Та й Польщі й далекій Литві

 

Кріпко на престолі сів,                    Ти завдав чимало ран.

 

Ти грізний, відважний воїн,           Ти могутньою рукою

 

Пострах був для ворогів.                 Аж до Києва досяг —

 

Затремтів перед тобою                     Усі князі тобі скорились

 

Гордий половецький хан.                І на твій клялися стяг.

 

Завдання.

1)  Дайте характеристику князю Роману Мстиславичу за планом:

а)   основні напрямки внутрішньої політики;

б)   основні напрямки зовнішньої політики;

в)   особисті моральні якості;

г)   значення правління для становлення Галицько-Волинської держави.

2) Порівняйте, як характеризують князя Мстислава руські та польські джерела. Зробіть висновки.

  1. Боротьба за зміцнення держави після смерті Романа Мстиславича.

Причиною смерті Романа Мстиславича стало його прагнення розширити межі своїх і без того величезних володінь. У 1205 р., перебуваючи на землях Польщі, він потрапив у засідку і загинув.

 Вправа «Чиста дошка».

Учитель пропонує учням опрацювати п. 2 підручника і відповісти на запитання, які записані на дошці. В ході читання учні відповідають на запитання, а учитель витирає їх, до тих пір, поки дошка не стане чистою.

Запитання на дошці.

– Що відбулося між князями після смерті князя Романа?

– Назвіть імена синів Романа.

– У якому році стали князями малолітні сини Романа?

– Хтот не допустив до влади Романової вдови та її синів?

– Де знайшли притулок молоді князі?

– Кого бояри запросили на престол у Галичину?

– Що не задовольняло бояр у правлінні Ігоровичів?

– З ким у 1214 р. бояри пішли на зговір?

– Кого було проголошено « королем королівства Галицького»?

– Хто допоміг звільнитися від угорських окупантів?

– На яку частину Галицько-Волинської держави в 1214 р. Данилу вдалося встановити владу?

– Впродовж скількох років Романовичі боролися за свою вотчину?

– Які землі припали Данилові? А Василькові?

 

  1. V. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

«Валіза».

Що б ви хотіли взяти з собою в дорогу з тих знань і навичок, які отримали на уроці.

«Мікрофон».

Підтвердіть або спростуйте слова Галицько – Волинського літопису про Романа Мстиславича: «Був він державцем всієї Руської землі».

 

  1. VI. Домашнє завдання

1-4: Опрацювати матеріал підручника ( параграф 15).

5-8: Виконати завдання 6 (с. 151).

9-12: Виконати завдання 7 (с. 151).

 

 

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *


Почніть набирати текст зверху та натисніть "Enter" для пошуку. Натисніть ESC для відміни.

Повернутись вверх