Пам’ятка «Як працювати з текстом історичного джерела» 5-6 класи:
- Прочитайте документ.
- Хто автор документу?
- Про яку історичну подію або явище розповідає документ?
- Чи вказано в документі кому він адресований?
- Визначте:
- про що ви дізнались;
- що найголовніше в тексті;
- що потрібно запам’ятати;
- Складіть запитання до тексту, починаючи словами “чому”, “навіщо”, “як”.
- Зробіть висновки.
«Як аналізувати текст історичного джерела» 7-8 класи:
- Прочитайте текст.
- Визначте основну частину тексту. В якому реченні викладена головна ідея, головний зміст?
- Про яку історичну подію або явище, про які історичні персонажі йде мова?
- Визначте в тексті історичного джерела:
- що важливо?;
- що потрібно запам’ятати?
- про що довідались вперше?
- що було незвичним, несподіваним?
- Складіть запитання до тексту, починаючи їх словами “чому”, “з якою, “як”.
- Визначте своє ставлення до тексту. Свою думку можна висловити в такій формі:
- Це вірно, тому що…
- Я впевнений (а) у тому, що….
- Я добре знаю, що…
- Я думаю інакше, тому що…
- Я сумніваюся у цьому, тому що…
- Я не згодний (а) з цим, тому що…
«Як працювати з текстовими джерелами» 9-11класи:
- До якого виду належить документ (погляд очевидця; свідчення учасника подій; газетне повідомлення; погляд дослідника; офіційний документ).
- Що це за документ? (запис у щоденнику; приватний чи офіційний лист; спогади; публічне звернення чи заклик; політичний документ: звіт, протокол, урядова постанова, декларація тощо; уривок з історичного дослідження)
- Хто його автор? Яка політична, національна, етнічна, службова належність автора? Чи впливає це на ставлення до подій? Чи був автор очевидцем описаних подій, чи брав у них участь?
- Коли з’явилося джерело? Чи був документ написаний у той час, коли сталася подія, відразу після неї чи через певний час?
- Автор просто повідомляє про ситуацію, передає інформацію або описує те, що сталося, чи документ містить погляди висновки і рекомендації?
- Чи є в документі які-небудь твердження чи фрази, які б свідчили про уподобання автора, про точки зору?
- Чи є в тексті факти, що дозволяють вважати цей документ достовірним джерелом інформації?